28 paź 2014

Jura cz. 3 - Niegowa i strażnica w Lutowcu

Po skałkach rzędkowickich i Podlesicach byliśmy zakochani w Jurze, więc po szybkim rzucie oka na mapę wybraliśmy kolejne miejsce, gdzie czaiło się sporo szlaków i ostańców, czyli Niegową, jej okolice i strażnicę Lutowiec. W dalszej części posta nasza relacja z jurajskich szlaków i zdjęcia.

Z centrum Niegowej wyruszyliśmy żółtym szlakiem. Nie zamierzaliśmy jednak dojść do Bobolic, tylko odbić na niebieski: Jurajskich Warowni. Z początku szlak był uroczą leśną drogą - idealną na spacer, jeszcze lepszą na przebieżkę :).

Później szlak okazał się dosyć zarośnięty i, co budziło lekki niepokój, co rusz było widać, że często buszują tu dziki. Niektóre miejsca były świeżo poryte, ale cóż robić - jakby to powiedzieli nasi znajomi biegacze - napieraliśmy dalej ;) nie było jak zawrócić. Las był na tyle gęsty, że wyraźnie wapienne ostańce zauważyliśmy dopiero na Wielkiej Górze.

Natrafiamy także na wejście do jaskini. Las w tej okolicy nazywa się Lasem Starka (kto ogląda Grę o Tron może mieć skojarzenia ;)

Po szybkiej przekąsce wyruszyliśmy do Łutowca, gdzie znajduje się strażnica Lutowiec, a w zasadzie to co z niej zostało ;).

Myśleliśmy, że największą atrakcją wycieczki będzie właśnie strażnica w Lutowcu. Jednak po drodze natrafiamy na niespodziankę - skałki lutowieckie. Ze szlaku wyglądały bardzo zachęcająco, więc nie można było przejść koło nich obojętnie ;).

Na szczycie skałek.

Ze skałek rozpościera się widok na zamki w Bobolicach i Mirowie.

Schodzimy ze skałek i idziemy w stronę strażnicy. Strażnica w Łutowcu wznosi się na wysokiej 20 metrowej, samotnej wapiennej skale. Dziś po warowni mało co zostało. Trzeba się dobrze przyjrzeć, by między skałami dostrzec resztki murów.

Z Lutowca planowaliśmy wracać czerwonym szlakiem przez Bukowiec, ale ze względu na Szkraba i buszująca w okolicy burzę skracamy trasę i z Lutowca obieramy czarny szlak rowerowy przez Moczydło, a potem czerwony do Niegowej. Czerwony szlak biegnie na tym odcinku asfaltem, na szczęście bardzo mało ruchliwym i wśród pól, więc szło się przyjemnie. Nad okolicą góruje tutaj 63 - metrowa przekaźnikowa wieża telewizyjna, z lat 60-tych.

Trasę kończymy schodząc koło kościoła św. Mikołaja BW, ponoć najstarszego w okolicy. Co ciekawe na podwórzu plebanii, w studni znajduje się wejście do jaskini "Na Plebanii".

Inna ciekawostką kościoła w Niegowej są żelazne drzwi. Jak wieść niesie były one kiedyś wejściem do baszty na zamku w Mirowie. Najprawdopodobniej w XIX w. któryś z gospodarzy parafii ocalił je z niszczejącego szybko zamku i umieścił je jako wejście na chór.

Wycieczka może nie była aż tak obfita w atrakcje, jak okolice Podlesic i Rzędkowic, ale i tak wróciliśmy bardzo zadowoleni. Jura daje radę :).